Dokumenter

Kørekort Xpertens digitale dokumenter.

Du har nu mulighed for at hente dokumenter og foldere som kan være dig nyttige.
Det kræver at du har Adobe Reader installeret på din PC for at kunne læse dem og/eller printe dem ud i papirformat.

Tavler

Trafikrelateret tavler

Du har nu mulighed for at hente dokumenter og foldere som kan være dig nyttige.
Det kræver at du har Adobe Reader installeret på din PC for at kunne læse dem og/eller printe dem ud i papirformat.

Teoriprøver

Teoriprøver

Du kan her, hente et program med realistiske teoriprøver. Husk også at hente afkrydsningsskema.
For at få det optimale af disse øvelse, så anbefales det, at køre alle 8 prøver igennem indtil du har mellem én fejl i hver prøve fra 0 til to.

Programmet er lavet til Windows, men kan også fungerer på Mac OS X, ved hjælp af Programmet CrossOver.

Klik her for at hente Teori programmet til Windows.
Klik her for at hente Teori programmet til Mac OS X.

Klik her for at hente afkrydsningsskema.

Video vedr. kontrolpunkter

Kontrolpunkter – Mercedes

Parkeringsbremse - Pedal

Pedalen til venste er P-bremsen, som skal trædes ned når parkeringsbremsen skal trækkes. Det røde håndtag er det håndtag, der skal hives ned, når man skal åbne ud til motorrummet

Parkeringsbremse - udløser

Pedalen til venste er P-bremsen, som skal trædes ned når parkeringsbremsen skal trækkes. Det røde håndtag er det håndtag, der skal hives ned, når man skal åbne ud til motorrummet

Midterkonsollen - Radio, klimaanlæg og harveriblink

I midten af konsollen fremme foran gearstangen, sidder radio, computer, CD afspiller og taster til telefon etc. De blanke knapper mellem radig og klimaanlæg er sædevarmere, ECO funktion (bilen slukkker, hvis du holder ved rødt lys og du sætter bilen i frigear og derefter slipper koblingen) samt HAVARI blinket (Tænder alle 6 blinklys). Nederst klimaanlægget som aktiverers ved at trykke på Auto og derefter stille temperaturen. Du kan skrue ned eller op ved at trykke på de knapper der har en “FAN” angivet. De knapper der har 3 bøler med en pil opad er henholdsvis knappen til el-bagruden eller foruden og som bruges for at fjerne dug hurtigt

Gearstang

Gearstangen/-knoppen, som viser at bilen har 6 fremadgående gear og et baggear. Læg mærke til at der er angivet, at midterpositionen er Neutral – altså der gearstangen ALTID vil gå i, når man går i frigear. Baggearet skal hverken trykkes eller hives op, men derimod presses til venstre ved at bruge 5 – 10 kg. pres, hvorefter gearet skal føres op i baggear.

Instrumentbræt - Førerposition

Instrumentbrættet som det ser ud fra førerpladsen.

Instrumentbræt - Højre side

Til højre i instrumentbrættet sidder omdrejningstælleren, som viser hvor mange omdrejninger motoret afbejder ved. Lamperne er henholdsvis advarselslamper for sikkerhedssele, el-systemet i bilen (den gule motor), airbacks, ABS bremsesystemet (Anti Block System) og bremsesystemet generelt.

Instrumentbræt - Venstre side

Til højre i instrumentbrættet sidder diesel/benzinmåleren, som, hvis den når ned på 1/4 fyldt vil tænde et gult pictogram af en benzinstander. Det betyder at den går på reservetank og har ca. 100 km. tilbage. Måleren til højre er termostaten, som viser temperaturen på motoren. Mercedesen oprerer ved 90 grader Celcius. Hvis den bliver varmere, vil kontrollampen med et termometer lyse rødt, hvilket betyder, at man skal slukke motoren, vente til den bliver koldere, hvorefter man kan kontrollere om kølervæsken er mellem MIN eller MAX eller bilens anvisninger. Mercedesen har ikke min og max markering, men skal kontrolleres via computeren. Kontrollamperne øverst er symboler for ESP (Udskridningskontrol, som gør, at vi ikke skrider ud i et glat sving) Hvis den blinker gult er det fordi funktionen har taget over eller at den er defekt. Den røde trekant er en LANE KEEPING indecator, men den er ikke funktionel i skolevognen

Instrumentbræt - Speedometer

Speedometeret er både manuelt (Viser) og digitalt. Hvis du vil have det digitale speedometer og den står på et andet sted – eks. forbrug, så skal du blot trykke på pilen op- eller nedad, hvoreter du – på et eller andet tidspunkt – vil ramme det digitale speedometer. Tallene nedenunder er henholdsvis klokke og udendørs temperatur. ECO lampen er den der viser, at vi kører med funktionen tændt. Derudover vises ønskelige gearskifts tidspunkter også i panelet.

Instrumentbræt - Lysbetjeningspanel

Lysbetjeningspanelet, som sidder til venstre for rattet.
A = LED kørelys. Til højre er nærlyset, som vi kører med i mørke eller lygtetændingstiden i øvrigt (Tåge, regn, mørke, lavststående sol etc.). Til venste positionslyset, som vi bruger når vi holder på en vej, der ikke er tilstrækkeligt oplyst og pladsen ikke er en P-plads eller tilsvarende. Helt ude til venstre er P-lyset, som tænder posititionlyset i den side, som pilen peget til. De to knapper helt til venstre er Tågelyset. Skolevognen har ikke tågelygter foran p.g.a. af LED lyset, men bagpå. Drejfunktionen til højre er en funktion, som bruges til at sænke nærlyset, hvis man f.eks. har læsset meget i baggagerummet og ikke vil blænde modkørende

Betjeningspanel - førersidens dør

I føresiden – i døren, sidder henholdsvis knapper til at stille spejlene, åbne og lukke vindueren og aktivere centrallås systemet

Motorrum

Motorrummet skal altid være rent og pænt og ikke tilsølet i Olie, idet olien er brandfarlig.

Motorrum - Bremsevæske

Bremsevæskebeholderen sidder i højre side af motorrummet, når man står foran bilen og kikker ind i motorrummet. Der skal være mellem MIN OG MAX, hvilket kan aflæses på siden af beholderen. Den sorte metalbeholder bag bremsevæskebeholderen er vacumbremsen

Motorrum - Kølervæske

Den sorte beholder i midten af billedet og som sidder til venstre i motorrummmet, når man står foran motoren og kikker ned i den er Kølervæsken. Den skal enten have væske mellem MIN eller MAX mærket eller bilens anvisninger (læs manualen). Skolevognen aflæses i computeren og ved termostaten (læs vedr. den).

Motorrum - Sprinklervæske

Beholderen med blåt låg er Sprinklervæskebeholderen. Der skal altid bare være NOK i beholderen til at kunne rense ruden – det betyder faktisk også, at vi SKAL have viskerblade på bilen :). Tjekkes evt. ved at trykke blinkarmen ind mod ratstammen, hvorefter sprinkervæsken til sprøjte op på ruden. Hvis strålen bliver svag, er det på tide at fylde noget på.

Motorrum - Oliepind

Oliepinden sidder bagerst i motorrummet oppe mod bilens forrude og er rød. Tjek videoen som viser, hvorledes olien tjekkes.

Motorrum - Oliepåfyldning

Nederst i plastpladen, som skjuler motoren sidder selve oliepåfyldningsstedet. Låget skrues kun af, hvis der mangler olie. Husk at skru det på ved at dreje det til højre.

Lygter - Forlygter

Skolevognen har foran nederst LED kørelys. Det er bilen sat til at køre med automatisk, når man starter. Derudover skal den være forsynet med 2 nærlyslygter, som skal oplyse vejen mindst 30 meter, være højre assymetriske og ikke blænde. Man kontrollere assymetrien ved at køre hen foran en væg, hvorefter lyset skal være horisontalt lige i venste side og derefter gå skråt op til højre. Det er lygte glasset der er konstrureret til at gøre dette, hvorfor begge lygter skal gøre det individuelt og hvis man kører langt nok tilbage, gå de ud i et. Derudover er der to fjernlyslygter, der oplyser vejen mindst 100 meter frem. Slutteligt sidder der to blinklygter nederst i forlygterne ligesom der sidder et blinklys i hvert sidespejl. Husk: De skal blinke 1-2 gange i sekundet, være gule og skal kunne ses i skarpt solskind. Hvis de blinker hurtigere er det typisk et tegn på, at der er gået en blinklys pærer

Lygter - Kørelys

Forlygter – Kik under det billeder der viser fronten. På dette ser i nederst LED lyset, som vi bruger som kørelys. Når vi har kørelys på, har vi ikke baglygter på.

Lygter - Blinklys

Blinklyset skal være gult, der skal være 6 af dem (2 foran, 2 på siden (sidespejlene) og 2 bagpå), de skal kunne ses i skarp solskind og blinke 1 – 2 gange pr. sekund. Blinker de hurtigere er det et tegn på, at der er gået en pærer i en af de tre der sidder på samme side.

Lygter - Baglygter

Skolevognen har bagpå 2 røde lygter (Positionslygter som skal kunne ses på 300 m. afstand), 3 bremse- eller stoplygter, som skal være væsenlig stærkere end baglygterne (positionslygterne). Derudover har den baklygter (ikke et lovkrav), røde reflekser, der IKKE MÅ VÆRE TREKANTEDE, blinklygter, der skal være gule og blinke 1 -2 gange i sekundet. De skal være så skarpe, at de kan ses i skarp sollys. Derudover skal der være min. en nummerpladelygte, der oplyser nummerplanden, SÅ MAN KAN LÆSE DEN på 20 meters afstand. Nederst til venstre under kofangeren sidder udstødningsrøret. Det man skal kunne kontrollere her er, at det sidder fast og ikke er utæt. Det gøres ved at starte motoren og lytte om den larmer (74 DB er det maximale).

Lygter - Nummerplade

Nummerpladen skal være oplyst af min. en lygte, således nummerplanden kan aflæses fra min. 20 meters afstand.

Dæk og hjul

Dæk, hjul og hjullejer skal være hele og ubeskadigede. Fælgene på skolevognen er 18″ AMG Alu fælge.

Dæk og mønster

Dæk, hjul og hjullejer skal være hele og ubeskadigede. Fælgene på skolevognen er 18″ AMG Alu fælge.

Dæk og check af slid

Dybden på 1,6 mm. tjekkes ved at tjekke slidbaneindikatoren som sidder med 20 cm. mellemrum hele vejen gennem dækket. Hvis gummiet er plant med slidbaneindikatoren er det på tide at skifte dækket.

Kontrolpunkter – Audi

Midterkonsol - Radio, ESP, Harvariblink

Radioen, CD etc. øverst og funktionskapper til ESP (Antispin), Havariblinket og ruderne

Midterkonsol - Klimaanlæg

Klimaanlægget betjeningspanel.
Øverst til venstre er recirkulationsknappen (Luften bliver i kabinen og der opstår risiko for dug – bruges når man kører gennem tunneler, bag lastbiler, på landet (Gylle) etc. Nedenunder er AC knappen = Air condition og autoknappen aller neders. Den styrer anlægget, hvis du stiller det til en bestemt temperatur.
Knapperne til højre er, hvis du bruger blæsersystemet uden Auto og ønsker at få blæseren specielle steder.
Neders til venste er Antidug knappen til forruden og til højre sidder den til bagruden.

Instrumentbræt - Lysbetjeningspanelet

Lysbetjeningspanelet i Audien: O er slukket. DRL er kørelys, derefter symbolet med to lygter i hver retning er positionslys og sidst til højre er nærlys. Symbolet til venstre er tågelys, men det skal du ikke kunne vise/kontrollere til køreprøven. De to kontakter til højre er henholdsvis lyset i instrumentbrættet og justering af nærlyset, hvis man har belæsset sin bil mere eller mindre

Instrumentbræt - Førerposition

Instrumentbræt i Audi A3. Viseren til venstre er omdrejningstælleren samt klokkslæt og dato nederst med hvide tal. Den gule motorlampe er indikatoren for det elektriske system. De to små visere øverst er henholdsvis termosataten til venstre og dieselmåleren til højre. Speedometeret er til højre, hvor der ligeledes er tre røde kontrollamper for henholdsvis generator (batteriet), seler og bremsesystemet (Husk den er tændt, hvis du glemmer at slå håndbremsen fra). De hvide tal nederst er triptæller og totalkm.
Retanklen i midten er informationsskærmen til computerne, hvor der ligeledes er digital speedometer.

Motorrum - Køler og Sprinklervæske

Øverst med rød væske er kølervæsken. Husk når denne skal tjekkes, så tjekkes det med kold motor, idet temperaturen hurtigt når op på 103 grader C, men der skal være mellem minimum og maximum eller bilens anvisninger, som i kan aflæse i computeren eller på termostaten.
Den lillle blå foran er sprinklervæsken, som der ALTID skal være nok af. Det tjekkes enten via computeren eller ved at afprøve sprinkleren. Er strålen svag, skal der fyldes sprinklervæske på.

Motorrum - Bremsevæske

Hvis du kikker godt efter, kan du neden under rørerne se et låg med et gult symbol – (O) – som indikerer, at det er bremsevæskebeholderen. Der skal være mellem minimum og maximum og det tjekkes ved at aflæse på siden af beholderen. Ikke skrue låget af ej heller bare fylde nyt væske på, uden at bremserne er tjekket!

Motorrum - Oliecheck

Som Du kan se, så er motoren godt pakket ind. Den orange ring i forgrunden er oliepinden som bruges til at tjekke olien. Hiv pinden op – med slukket motor, tør den af, stik den ned igen (olien falder ned i bunden af motoren, når den slukkes) og hiv den op igen og aflæs. Olien skal være mellem minimum og maximum og aflæses ved streger. Skulle der være mangel på olien, skal Du fylde olien på ved at skrue dækslet af til højre for TDI mærket. Husk altid at tjekke manualen for hvilken olie du skal have på.

Motorrum

Motorrummet skal være rent og pænt og ikke tilsølet i olie, da det er brændbart.